عروسی

مرجع اصلی و راهنمای برگزاری مراسم عروسی

عروسی

مرجع اصلی و راهنمای برگزاری مراسم عروسی

مجله جشن عروسی مرجع اصلی و راهنمای برگزاری مراسم عروسی و هر آنچه برای یک عروسی زیبا و شیک نیاز دارید ، بهترین آرایشگاه ها ، لباس عروس ، آتلیه ها ، تشریفات ، تالارهای عروسی و ...

  • ۰
  • ۰

آیا همسرتان دچار وسواس است؟

وسواس یکی از شایع‌ترین، پیچیده‌ترین و آزاردهنده‌ترین اختلالات روانی است و زیرمجموعه بیماری های اضطرابی میباشد. وسواس در تعریف کلی، فکر، احساس، اندیشه یا تصویر ذهنی مزاحم است و اجبار هم رفتاری آگاهانه و عودکننده را شامل میشود که نام آن O.C.D یا Obsessive Compulsive Disorder یا اختلال وسواسی اجباری میباشد. در این مقاله از مجلهعروسی به بررسی کامل وسواس، دلایل، علائم و راه حل برای درمان آن خواهیم پرداخت.

ریشه بیماری وسواس اضطراب میباشد که به دو شکل فکری و عملی بروز میکند. درواقع وسواس عملی علامت‌های وسواس فکری را دارد. افرادی که دچار افکار وسواسی هستند مدام مضطرب میشوند و انجام عمل وسواسی اضطرابشان را کاهش می‌دهد و چنانچه فردی در مقابل انجام عمل وسواسی مقاومت کند، اضطرابش بیشتر و بیشتر خواهد شد.

افراد وسواسی بدون اینکه بخواهند در ذهنشان افکار مزاحمی شکل میگیرد. بگذارید برایتان بگویم چرا شیر آب مدت‌هاست که باز است، همسر شما یکبار دستانش را میشوید، اما درست وقتی که میخواهد شیر آب را ببندد، فکری به سراغش می‌آید: «دستانت هنوز کثیف هستند، ممکن است بیمار شوی» او به ناچار دوباره دستانش را می‌شوید، اینبار مواد شوینده‌ بیشتری استفاده میکند اما باز هم وقتی میخواهد کارش را تمام کند، این فکر به سراغش می‌آید و اگر بخواهد به آن بی محلی کند، دچار اضطراب میشود.

وسواس شستشو معروف‌ترین انواع وسواس است اما فقط به همین جا ختم نمیشود. فردی که وسواس دارد به دلیل ترس از اتفاقات فاجعه‌آمیز به طور بیمارگونه‌ای همه چیز را کنترل و بررسی میکند؛ مثلا شیرگاز را از ترس آتش‌سوزی بارها میبندد و بسته بودنش را کنترل میکند. از ترس دزد در خانه‌ را بارها قفل میکند و بعد باز هم کنترل میکند که حتما قفل شده باشد. گزارش کاری‌اش را صد بار میخواند تا غلط املایی و انشایی نداشته باشد. از نظر او هرچیزی دقیق باید سر جای خودش باشد، گلدان در مرکز میز قرار گیرد و تابلوی روی دیوار یک میلیمتر هم کج نباشد. وسواسی ها حتی گاهی دارای افکار خشونت‌آمیز هستند و فکر میکنند مبادا کسی را با چاقو بکشند؛ این فکر، ناخودآگاه آغاز میشود و آنقدر ادامه مییابد که فرد وسواسی برای جلوگیری از قتل و کشتن اشخاص غریبه یا خودی، دیگر دست به چاقو نمیزند که هیچ، هر چه چاقو و قیچی و وسیله تیز باشد، از خودش دور میکند. فرد مبتلا به وسواس دائماً در ذهنش اضطراب وقوع فاجعه، قدم میزند و برای همین به‌شدت کنترلگر میشود.

درمان وسواس

درست است که دیدن این رفتارهای همسرتان زندگی را برایتان جهنم میکند اما قرار ما این است که هر صورت مسأله‌ای را حل کنیم پس باید راههای مختلف را بیازمایید تا به جواب درست برسید.

فراموش نکنید همسرتان فقط وسواس دارد، همین. او همان مرد مهربان یا زن وفادار و کدبانویی است که به همسری انتخاب کردید، حال دچار یک مشکل شده است پس در عشق و علاقه‌تان خللی ایجاد نکنید. مطمئن باشید که همسرتان از این کارها و تکرارها لذت نمیبرد، بلکه یک نیروی درونی او را وادار میکند برای رفع اضطراب و ناامنی‌اش این کارها را انجام دهد. در حقیقت همسرتان بیمار است. وقتی به او به چشم یک بیمار نگاه کنید بیشتر میتوانید در کنارش باشید و کمکش کنید تا وقتی که فکر نمایید او از عمد میخواهد آزارتان دهد.

بهتر است به عنوان نزدیک‌ترین فرد به او کمی در مورد بیماری وسواس مطالعه کنید و از افراد آگاه در این زمینه کمک بگیرید.

وسواس از بیماری های اضطرابی است پس سعی نمایید با فراهم کردن آرامش برای همسرتان کاری کنید که اضطراب کمتری را تجربه کند. هر چه اضطرابش بیشتر شود، اعمال وسواسی بیشتری از او سر میزند.

همسرتان را متقاعد کنید که به یک روانشناس مراجعه کند. گاهی باید ریشه این افکار و رفتارها پیدا شود. شاید لازم باشد از دارو استفاده شود. در هر صورت یک روانشناس متخصص میتواند در طول مسیر همراهتان باشد.

صبور باشید و برای اصلاح همسرتان عجله نکنید، اگر حتی برای او دارو تجویز کردند، این بدان معنی نیست که با خوردن چند قرص مثل زمانی که گلو درد دارید نشانه‌های بیماری از بین برود بلکه مشکلات روانی اصولاً دوره‌ درمانی طولانی تری را طلب میکنند. در قدم اول شدت تظاهرات وسواسی کم میشود تا کم کم به طور کل برطرف شود.

عشق شما به همسرتان، تحمل وضعیت موجود و کمک گرفتن از یک فرد متخصص میتواند سه ضلع مثلث درمان همسر وسواسیتان باشد. فراموش نکنید زندگی با یک شخص وسواسی، هر چند سخت و طاقت فرساست، اما هر مشکلی راه حلی دارد. کافیست بخواهید کنار همسرتان باشید و به او کمک کنید.

  • ۹۷/۰۱/۲۵
  • جشن عروسی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی